OK

OK Annuleren

Bedankt

Sluiten
Previous

Haaruitval? Deze medicijnen kunnen haarverlies veroorzaken

Previous

Haaruitval? Deze medicijnen kunnen haarverlies veroorzaken

Wat dagelijks haaruitval is volstrekt natuurlijk, waarbij de gemiddelde persoon tussen de 50 en 100 haren per dag verliest. Bijvoorbeeld bij het borstelen, wassen of door je haren strijken. Alopecia is de naam die wordt gegeven aan abnormaal haarverlies. Inderdaad, ernstig haarverlies dat niet meer zo normaal is. Je lichaam geeft een seintje af; hier is meer aan de hand. De diverse oorzaken van haaruitval omvatten genetische- en omgevingsfactoren en hormonen, maar soms ook medicatie. Haaruitval door medicijnen als ongelukkige bijwerking. Dit fenomeen wordt ook wel door medicatie veroorzaakte alopecia genoemd. Uiteraard wil je hier ver weg van blijven, en eventueel bij je dienstdoende arts om andere medicijnen vragen die je alsnog ondersteunen maar haarproblemen vermijden. In dit artikel gaan we dieper in op haaruitval oorzaken en bij specifiek welke behandelingen en medicijnen je waakzaam wil blijven als het op je haar aankomt.

De verschillende werkingsmechanismen van medicijnen die haarverlies veroorzaken

Schrik niet, maar tal van medicatie kan haaruitval veroorzaken. Dit kan plotsteling opduiken of uit het niets, waarbij je denkt: hey, waarom houd ik een hele bos haar in mijn hand of blijft er behoorlijk wat extra haar achter op mijn kussen. Medicijnen bij vrouwen of mannen kunnen de haarcyclus op verschillende manieren verstoren. Zo kan bepaalde medicatie de haarcyclus omschakeling van de groei (anagene) tot de stagnatie (telegone) fase versnellen. Dit is het geval bij bijvoorbeeld interferonen, natuurlijke eiwitten ofwel glycoproteïnen die in de cellen van het immuunsysteem van de mens worden afgescheiden na contact met virussen, bacteriën of schimmels. Dit telogeen effluvium (duidend op tijdelijke alopecia ofwel haaruitval) veroorzaakt overmatig en diffuus haarverlies dat tussen de 2 en 4 maanden na het innemen van schadelijke medicatie kan ontstaan. Aan de andere kant zijn er ook nog medicijnen die vroegtijdig de groeifase van het haar kunnen onderbreken. In dat laatste geval heb je waarschijnlijk last van veel overvloediger haaruitval dan bij telogeen effluvium. Dit ontstaat doorgaans slechts een paar dagen of weken na het starten met de behandeling. Dit fenomeen heet ook wel: anageen effluvium.


Welke medicatie veroorzaakt haaruitval?

De meest voorkomende oorzaken van haarverlies wegens medicijnen wordt door chemotherapie opgewekte alopecia genoemd. Inderdaad, veel antikankerbehandelingen veroorzaken een significant of zelfs volledig anageen-effluvium soort haaruitval. Dit komt doordat deze behandelingen het verdelingsproces van de cellen (mitose) of haarfollikelcellen verstoort. Bij sommige patiënten kunnen hiernaast de interfernonen gebruikt in de behandeling van hepatitis C of multiple sclerose ook telegoon-effluvium type haarverlies veroorzaken. Hiernaast heb je bij het nemen van immunosuppressiva kans op verschillende vormen van alopecia. Je geliefde lokken kunnen met flinke bossen uitvallen in een patroon dat sterk lijkt op mensen die kampen met alopecia areata. Anderzijds, sommige immunosuppressiva zoals ciclosporine kan hypertrichose oproepen. Bij hypertrichose ofwel ‘weerwolfsyndroom’ groeit er een abnormale hoeveelheid haar op ongewone plekken van het lichaam, zoals de hals. Andere medicijnen die in sommige gevallen haaruitval kunnen uitlokken: statines gebruikt om cholesterol te onderdrukken, antischimmelmiddelen, antidepressiva, anti-epileptica en lithium, die ook worden ingezet om depressies en stemmingswisselingen te behandelen. Maar laten we hier een slag om de arm nemen, want het is mogelijk maar zeldzaam dat deze laatstgenoemde typen medicatie haaruitval veroorzaken. Als je onraad bespeurt wat betreft haaruitval en medicatie, raadpleeg dan altijd je huisarts.

Hoe haaruitval veroorzaakt door medicatie te voorkomen?

Het goede nieuws: door medicijnen veroorzaakt haarverlies bestaat, maar dit hoeft je geen grote kopzorgen te geven. Het is vrijwel altijd omkeerbaar waarbij het haar weer volop groeit zoals het altijd deed in de weken of maanden nadat je de behandeling hebt beëindigd. Klopt, bij sommige aangelegenheden waarbij er sprake is van een lange termijnbehandeling kan het lichaam – zo wonderlijk als het is – zichzelf aanpassen waardoor het haar toch begint te groeien op normale wijze. Zelfs als de patiënt nog onder behandeling is. Kortom, er zijn tientallen medicijnen die potentieel haarverlies kunnen opwekken. Het is raadzaam een afspraak te maken bij je dokter of dermatoloog zodra symptomen verschijnen.


Er zijn veel medicijnen die haaruitval veroorzaken als een van hun bijwerkingen. Haarverlies houdt echter meestal op zodra de behandeling is beëindigd.

HUB_CONTENT_DHSC_CONTENT_06_Medications_that_cause_hair_loss.jpg