NIEUW Door het bezoeken van deze site aanvaardt u het gebruik van cookies die het mogelijk maken advertenties op maat aan te bieden, bezoek statistieken bij te houden en het delen van informatie op sociale media te vergemakkelijken. Voor meer informatie en voor de mogelijkheid om het gebruik van cookies uit te schakelen, klik hier

Sluiten

OK

OKCancel

Thank you

Close

Hoe kan je omgaan met de menopauze

Het is moeilijk om met de veranderingen om te gaan die de menopauze met zich meebrengen. Wij vertellen jou hoe jij je huidverzorgingsroutine kunt aanpassen om de huid in de menopauze te laten stralen en we geven je een aantal tips van experts om met de menopauze om te gaan.

De verzorgingsroutine aanpassen tijdens de menopauze

Dermatoloog Shannon Humphrey geeft aan dat vrouwen een specifieke huidverzorging nodig hebben die aangepast is op de menopauze. “Om de huidbarrière te versterken, zodat de huid goed gehydrateerd blijft. Daarnaast is het erg belangrijk dat de huid beschermd wordt tegen zonneschade”, vertelt Humphrey.

Hoe ziet de huidverzorging tijdens de menopauze eruit?

We nemen de vier gouden regels voor je nieuwe verzorgingsroutine met je door.

Verwijder make-up grondig

Verwijder make-up elke avond. En zelfs al draag je geen make-up, is het belangrijk om de huid te reinigen zodat overtollig talg, vuil en dode huidcellen worden verwijderd. Dit is essentieel voor de huid om zichzelf te kunnen herstellen tijdens de nacht. De huid heeft het al niet makkelijk tijdens de menopauze dus het is belangrijk dat dit probleem niet verergerd wordt door de huid te verstikken in vervuilende stoffen. Het duo voor een ideale reiniging tijdens de menopauze? Een reinigingsmelk in combinatie met een toner.

Gebruik altijd een SPF

Gebruik altijd een SPF, vooral als de zon schijnt, want uv-stralen versnellen de huidveroudering en dragen bij aan de ontwikkelen van pigmentvlekken.

Exfolieer de huid regelmatig

Exfolieer je huid één of twee keer per week met een, enzymatische scrub zonder korrel

Hydrateer, hydrateer, hydrateer!

Geef je huid een hydraterend en voedend gezichtsmasker zodra je huid trekkerig aan begint te voelen. Het is een ideaal moment om direct hierna te exfoliëren. Probeer Vichy’s Neovadiol Substitief Complex, dit product is speciaal ontwikkeld voor deze periode in je leven en is ook verkrijgbaar als serum.

Verstevigende en liftende verzorging tijdens de menopauze

Een dagcrème is goed, een dagcrème in combinatie met een massage is nog veel beter! Vichy Laboratoires heeft speciale massagetechnieken ontwikkeld voor bepaalde producten. Onze aanpak? De professionele massagetechnieken overdragen die gebruikt worden in het Schoonheidsinstituut van Vichy en gemakkelijk te leren zijn. Ons doel? De werking van onze producten optimaliseren, of met andere woorden, ervoor zorgen dat de liftende en verstevigende effecten van de actieve ingrediënten in onze producten verhoogd worden, zodat het volume en de contouren van het gezicht worden verbeterd.

Masseren met dagcrème

4 tips om de huid te helpen herstellen en de slappe huid te verstevigen:
1. Breng 5 à 6 druppels crème aan op je gezicht en je nek.
2. Verspreid de crème door omhoog en naar buiten te werken vanuit het midden van je gezicht.
3. Druk stevig op de neuslippenplooi (de huid van je neus tot je mondhoeken) en beweeg omhoog naar het voorhoofd. Sluit af door je slapen te masseren met je duimen. Deze bewegingen zijn ook erg ontspannend, omdat ze plaatsvinden op spanningsgebieden zoals de slapen en de ruimte tussen de wenkbrauwen.
4. Activeer de diepere weefsels door stevig te drukken en glijdende bewegingen te maken onder je jukbeenderen en je nek.

De yoga trainer: Jane Mountain

“Yoga geneest de menopauze niet, maar door regelmatig te trainen kan je wel omgaan met de symptomen. Slapeloosheid, opvliegers, pijntjes en hormonale pieken kunnen ervoor zorgen dat je enorm in de stress raakt. Door even te zitten en diep in en uit te ademen tijdens een ontspannende yoga sessie kan je stress aanzienlijk verminderen. Yoga verbetert ook de flexibiliteit van spieren en gewrichten. Een rustige training ’s ochtends kan de pijn in je lijf verzachten. Een aantal rustige zonnegroeten, gevolgd door een korte meditatie vlak voordat je naar bed gaat kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van slapeloosheid.”, aldus Jane Mountain.

Yoga kan ook bijdragen aan het controleren van je emoties, je eetlust of je drang om te roken. Verder verbetert het de hersenfuncties, het geheugen en het concentratievermogen. Daarnaast heeft het ook een positieve invloed op je humeur. Hierdoor krijg je een positievere instelling en kan jij je zelfvertrouwen verbeteren.

De voedingsdeskundige: Sandra Greenbank

Voedingsdeskundige Sandra Greenbank is gespecialiseerd in gezondheid en vruchtbaarheid bij vrouwen en deelt met ons tips voor vrouwen tijdens de overgang.

1. Voeg fyto-oestrogenen toe aan je dieet

Een bepaalde groep plantaardige hormonen, de fyto-oestrogenen, zijn zwakke plantaardige oestrogenen die terug te vinden zijn in veel plantaardige soorten voedsel. Daarbij kan je denken aan lijnzaad, maar ook havermout, kikkererwten, appels en wortels. Deze planten kunnen helpen om je oestrogeen weer in balans te brengen. Als je soja eet, kan je het beste kiezen voor gefermenteerde soja, zoals het vanouds gegeten wordt. Misopasta is heerlijk als je het verwerkt in soepen, stoofpoten, rijst of met sausjes!”

2. Verhoog je hoeveelheid vezels

“Jouw lichaam verwijdert ‘oude’ hormonen via je darmen. Als oestrogeen niet efficiënt wordt afgevoerd, worden deze hormonen weer opgenomen in het lichaam. Een vezelrijk dieet kan helpen om deze hormonen af te voeren en de hormoonbalans te verbeteren.”

3. Vermijd Cafeïne, alcohol en pittig eten

“Deze kunnen bijdragen aan opvliegers. Houd je opvliegers in de gaten om er achter te komen of deze worden opgewekt door je voeding en probeer ze zo veel mogelijk te vermijden.”

4. Meer Omega 3 en meer vetzuren

“Veel vrouwen proberen af te vallen door vetten uit hun voedingspatroon te verbannen, maar dat leidt meestal tot een tekort aan essentiële vetzuren, met name Omega 3. Een gebrek aan Omega 3 kan je herkennen aan een droge huid, futloos haar, brosse nagels, vermoeidheid, droge ogen, pijntjes en concentratieproblemen. Dit zijn allemaal symptomen die worden toegedicht aan de menopauze. Het is de moeite waard om vette vis of visolie supplementen op te nemen in je dieet. Ons huidige voedingspatroon bevat over het algemeen te weinig Omega 3.”

De geluksprofessor: Dr. Florence Servan-Schreiber

“Het klinkt logisch, maar geluk overkomt je niet, je moet het er zelf naar maken”, zegt geluksprofessor Florence Servan-Schreiber. Ze legt uit aan ons dat geluk voor 50% in ons is vastgelegd (vanwege het 5HTT gen), 10% komt van het geluk komt van buitenaf en 40% ligt aan hoe wij onze ervaringen ervaren. “Het is niet wat er gebeurt dat telt, maar hoe wij daar mee omgaan.”, aldus de geluksprofessor. Haar advies? “Als je meer uit het leven wil halen, voordat je alles om gaat gooien, verzin dan eerst drie dingen waar jij dagelijks dankbaar voor bent. Dankbaar zijn helpt ons niet alleen bij ons geluk, want door ons geluk leven we ook nog eens langer!”

Wil je zelf de producten van Vichy met Hyaluronzuur ervaren? Kijk dan hier waar de dichtstbijzijnde apotheek is of bezoek één van onze goedgekeurde Vichy webshops of bestel via onze click & collect service Mijn Vichy Express 24/7.

[1] http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0116057

De oplossing van Vichy

  • 7741Magistral Dagcrème4.918NEOVADIOLFACE CAREDagcrèmeTegen huidveroudering
    Dagcrème tegen huidveroudering - Vichy Neovadiol
  • 9745Magistral Elixir4.813NEOVADIOLFACE CARESerumTegen huidveroudering
    Concentraat met revitaliserende verzorgende oliën. Dag na dag een gevoel van jeugdigheid.
  • 17833Substitutief Complex - Nacht
    00NEOVADIOLFACE CARENachtcrèmeTegen huidveroudering
    Nachtcreme tegen huidveroudering - Vichy Neovadiol Substitutief Complex
  • Meest gelezen

    go to top