NIEUW Door het bezoeken van deze site aanvaardt u het gebruik van cookies die het mogelijk maken advertenties op maat aan te bieden, bezoek statistieken bij te houden en het delen van informatie op sociale media te vergemakkelijken. Voor meer informatie en voor de mogelijkheid om het gebruik van cookies uit te schakelen, klik hier

Sluiten

OK

OKCancel

Test: hoe analyseer je je slaapgedrag om beter te slapen?

Heb je last van slaapgebrek? Analyseer je nachtrust om te begrijpen hoe je je nachten en je gezondheid kunt verbeteren.

Ben je 's morgens wel eens moe door slaapgebrek? Wordt je nachtrust verstoord door slapeloosheid, stress of onderbroken slaap? Beoordeel de mate aan de hand van deze vragen en laat slaapproblemen niet langer je gezondheid schaden.

Verschillende tests om slaap te meten

Slaap je goed? Om hier antwoord op te kunnen geven, begin je met beoordelen hoe fit je bent bij het opstaan. Voel je je topfit? Dan was het een goede nacht met een herstellende slaap van 6 à 9 uur, al naar gelang je eigen behoefte. Hoe meer je slaapt, hoe meer je lichaam zich kan herstellen. Dat betekent dan vooral het ontgiften van de huid en de afvoer van vetten! Ben je echter vermoeid, nerveus en futloos bij het ontwaken dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Indien dit dagelijks het geval is dan kunnen de gevolgen hiervan je stemming en je gezondheid negatief beïnvloeden. En je figuur! Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen slecht slapen en gewichtstoename.

Om je te helpen de balans op te maken, kun je antwoord geven op deze selectie van vragen die zijn geïnspireerd op diagnoses van specialisten: de Ford-test, de Epworth slaperigheidsschaal, de slaapvragen van Spiegel, etc. Zo kun je snel je persoonlijke situatie beoordelen en optimaal profiteren van de adviezen voor een betere nachtrust.

Zijn al mijn nachten allemaal hetzelfde? Dat vertelt een slaapagenda!

Onregelmatige slaapritmes vergen meer inspanning van het lichaam omdat het lichaam zich moet aanpassen. De vermoeidheid neemt toe. De circadiaanse 24-uurritmes raken verstoord. Het lichaam heeft meer energie nodig en het hongergevoel treedt vaker op. Om je persoonlijke balans op te maken, zou je gedurende een week elke dag de tijden dat je naar bed gaat, opstaat en eventueel 's nachts wakker wordt, moeten bijhouden. Dan krijg je een duidelijk overzicht van je eigen ritme. Het beste is om op vaste tijden te gaan slapen en een minimaal aantal uren slaap aan te houden om fit en op gewicht te blijven.

Heb ik last van stress? Beperk riskante situaties!

Hoewel stress soms nuttig kan zijn, kan stress er ook voor zorgen dat je slaaptijd niet optimaal is of dat je midden in de nacht wakker wordt. Door hier bewust van te zijn helpt al om stress proberen te beheersen en de controle weer over te nemen. Ga eens na voor jezelf: welke van deze situaties geven je stress? Spreken in het openbaar, op vakantie gaan, ruzie met familieleden, belangrijke afspraken? Als je de oorzaak kent van je stress en je angsten, maak dan gebruik van ontspanningstechnieken om te kalmeren. Een ontspannend bad, bijvoorbeeld, kan je helpen om dit soort stress te voorkomen.

Heb ik slaapgebrek? Herken tekenen van slaperigheid

Vermoeidheid kan betekenen dat je zonder het te weten last heeft van slaapproblemen. Als je overdag zonder speciale reden slaperig wordt als je tv kijkt, muziek luistert, in een vergadering zit of met het openbaar vervoer reist, kan deze vraag relevant zijn. Praat erover met je arts en probeer powernaps te doen om de verloren uren van slaap te compenseren.

Slaapapneu en ´s nachts wakker worden is met apparatuur te meten

Zelf beoordelen hoe lang en intensief je slaapt, lijkt lastig als je in dromenland bent. Zwaar snurken, terugkerende nachtmerries en extreem veel bewegen tijdens de slaap zijn echter belangrijke signalen en dienen besproken te worden met een arts indien de klachten aanhouden. In de nabije toekomst zal apparatuur die gekoppeld is aan onze mobiele telefoon een steeds nauwkeurigere analyse kunnen geven van de situatie. Lampen en wekkers die helpen bij het inslapen en opstaan, oordopjes.. er wordt aan gewerkt! Vooruitgang houdt je niet tegen en slaap ook niet! 

Wil je meer tips voor een heerlijke nachtrust? Bekijk hier de video met tips.

Wil jij zelf de producten van Vichy ervaren? Shop nu bij je dichtstbijzijnde apotheek, in één van onze goedgekeurde Vichy webshops of via onze nieuwe click & collect service Mijn Vichy Express 24/7.

Onze expert

François Duforez
Sportarts en slaapspecialist

De oplossing van Vichy

Meest gelezen

Advies van Experts

De symptomen van de overgang in het lichaam en op de huid

Tijdens de menopauze is ons lichaam aan het veranderen, een onvermijdelijk feit. Ons figuur, ons haar, onze huid, alles aan ons uiterlijk lijkt ineens snel te verouderen. De overgang wordt ook wel ‘de tweede fase in ons leven’ genoemd. De impact daarvan reikt verder dan alleen de vruchtbaarheid. Al die veranderingen zijn niet levensbedreigend, maar ze zijn soms moeilijk te accepteren.

lees het artikel

go to top