OK

OK Annuleren

Bedankt

Sluiten

Een verstoorde nachtrust en de effecten op je huid

De term schoonheidsslaapje is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Voldoende slaap of een slaaptekort heeft een groot effect op je gezondheid en de zichtbare staat van je huid. Te weinig slaap resulteert niet alleen in wallen, maar ook in andere huidproblemen. Al zijn wallen wel een aanwijsbaar symptoom van te weinig REM-slaap. Niet alleen ongezond eten en blootstelling aan de zon hebben dus een dramatische impact op de huid, slaap zeker ook. Volwassenen dienen elke nacht zeven tot negen uur te rusten. Als we slapen, rust ons hele lichaam, inclusief onze huid. Als we niet genoeg rust krijgen, kan onze huid zichzelf niet goed herstellen van schade en ontstekingen. Slaapgebrek kan de wondgenezing verstoren, ontstekingen in de huid bevorderen en zelfs leiden tot acne. In dit artikel delen we alles over de gevolgen van chronisch slaaptekort en wat hiertegen te doen.

Wat is slaaptekort?

Één of twee uurtjes slaap missen, lijkt misschien niet zo erg. Maar het kan de stemming, het energieniveau en het vermogen van een persoon om complexe taken uit te voeren negatief beïnvloeden. Chronisch slaapgebrek kan bovendien het risico van een persoon op hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes vergroten. De meeste volwassenen hebben daarom elke nacht echt 7 uur slaap nodig. Je slaapkwaliteit vergroten? Stop met op schermen kijken vlak voor het slapengaan, zorg dat je slaapt bij een koele temperatuur en drink voldoende (heet) water.

Elasticiteit van je huid

De gevolgen van slaapgebrek op je huid zijn groot. Te weinig slapen en een daling in collageen gaan vaak hand in hand, waardoor je wellicht meer rimpels en een slappe huid opmerkt. Een vermindering van collageen veroorzaakt een verslechterde huidelasticiteit, waardoor jouw huid er meer gerimpeld en slap uitziet. Hierdoor kan je expressie chagrijnig of fronsend ogen.

Afbraak van collageen en hyaluronzuur

De huid herstelt zichzelf 's nachts en produceert collageen om het gezicht er voller uit te laten zien. Dit natuurlijke proces is een van de belangrijkste voordelen van slaap voor de huid. Het is een vorm van preventieve zorg. Slaap je niet voldoende dan kan jouw huid gaan verslappen en fijne lijntjes zichtbaar worden door een gebrek aan volume en elasticiteit. Zonder genoeg slaap krijgt je lichaam bovendien chronische stress wat ook de kwaliteit van het collageen in de huid aantast. Gebrek aan slaap kan bovendien ontstekingen en disfunctie van de huidbarrière bevorderen, wat leidt tot gebrek aan hydratatie. Dit kun je deels opvangen met een goede nachtcrème zoals Aqualia Thermal Nacht Spa.

Bestaande huidaandoeningen verergeren

Het immuunsysteem krijgt een klap als het lichaam geen herstellende slaap krijgt. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van huiduitslag en andere huid-gerelateerde problemen zoals eczeem, dermatitis en acne.

Puistjes, een gevoeligere huid, meer allergische reacties en irritaties

Slaapgebrek beïnvloedt collageenontwikkeling, huidhydratatie, huidtextuur én wondgenezingen. Ontstekingen in het lichaam en de huid zijn hoger bij patiënten met slaapgebrek, waardoor de kans vergroot op uitbraken van acne, eczeem, psoriasis en huidallergieën. Slaaptekort kan worden veroorzaakt door kunstlicht, overuren draaien, slaapstoornissen en je sociale leven. Als je de avond ervoor niet genoeg slaap hebt gepakt dan kun je dit de volgende dag vaak terugzien in de vorm van roodheid, wallen en puistjes. Acne kan oplaaien als je niet genoeg slaapt. Sterker nog, slaapgebrek wordt door dermatologen gezien als een van de drie belangrijkste triggers voor acne, samen met stress en zweten. Als je hormonen worden verstoord door slapeloosheid kan dit de chemische balans in jouw huid die puistjes afweert bovendien verstoren. Daalt bij slaapgebrek de pH-waarde in de huid dan ontstaat er nog meer disbalans. De huid is er niet toe in staat om het vocht te produceren dat het nodig heeft. Dit veroorzaakt droogte, een trekkerig gevoel, roodheid en een ongelijkmatige, doffe teint.

Gewichtstoename door weinig slaap

Als je de laatste tijd slecht hebt geslapen dan kun je zomaar een paar kilo’s aankomen. Minder dan zes uur slaap per nacht verhoogt je risico op obesitas. Tijdens het slapen verandert namelijk de chemie van je lichaam. De hormonen die honger onder controle houden, raken uit balans. Daardoor heb je de volgende dag vaak meer trek. Je wordt ook minder gevoelig voor insuline, de chemische stof waarmee je energie uit suiker kunt opnemen. Na een nacht weinig slaap hebben veel mensen met name trek in koolhydraatrijke, zoute en suikerhoudende snacks.Je lichaam lijkt te verlangen naar meer calorierijk voedsel als je moe bent. Hierdoor kun je uiteraard op den duur aankomen.

Het herstel van het vochtgehalte

Tijdens het slapen transpireer je meer. De hydratatie van jouw lichaam wordt weer in evenwicht gebracht en het vochtpeil hersteld. Hierdoor werkt slaap als een natuurlijke vochtinbrengende crème voor de huid, die rimpels kan helpen gladstrijken. Donkere kringen zijn ook een algemeen bekend symptoom van slaapgebrek. De bloedvaatjes verwijden, wat leidt tot donkere kringen. Een verslechterde waterbalans, ofwel vochtgehalte, kan ook donkere kringen en gezwollen ogen veroorzaken. 

Bij te weinig slaap, neemt bovendien je cortisolspiegel toe. Cortisol veroorzaakt een ontsteking, en ontstekingen breken de eiwitten in de huid af die de huid stralend en glad houden. Door vermoeidheid stroomt het bloed in jouw lichaam bovendien niet efficiënt door, wat normaal gesproken resulteert in een tekort aan zuurstof in het bloed. Dit zuurstofgebrek zorgt ervoor dat je huid er grauw, gepigmenteerd of vlekkerig uitziet. Hierbij kan een vochtinbrengend ingrediënt zoals hyaluronzuur helpen. Een goed middel tegen wallen onder de ogen door slaaptekort: Minéral 89 Ogen.

Slaaptekort versnelt het verouderingsproces

Tijdens de diepe slaap, de REM-slaap, worden huidcellen hersteld. Laten we kijken naar de drie slaapfases: tijdens de eerste drie uur slaap produceert jouw lichaam het menselijke groeihormoon vanuit de hypofyse. Naarmate we ouder worden, is dit hormoon nodig voor het behoud van een jeugdige en stralende huid. Zonder deze hormoonafgifte kan de huid niet herstellen van dagelijkse schade waardoor deze sneller veroudert. 

De middelste twee uur slaap is het moment waarop melatonine wordt verhoogd. Melatonine is een hormoon dat verantwoordelijk is voor het reguleren van jouw circadiaanse ritme (slaap- / waakpatronen), maar het werkt ook als een antioxidant die de huid helpt beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. 

De laatste drie uur, tijdens de actieve REM-slaapfase, nemen de cortisolspiegels (ook bekend als het stresshormoon) af. De temperatuur van de huid daalt tot op het laagste punt, waardoor spieren kunnen ontspannen. Het is tijdens die diepe slaap dat beschadigde cellen worden hersteld. Je kunt je voorstellen dat als dat herstelwerk nacht na nacht wordt overgeslagen je huid hier op den duur op achteruit gaat. Het zichtbare verouderingsproces van de huid treedt versneld in. Het is dus heel belangrijk om genoeg slaap te pakken om klachten te voorkomen.

De oplossing van Vichy

  • Nachtcrème voor hydratatie - Vichy Aqualia
  • Minéral 89 Ogen: Revitaliseert   en versterkt de oogcontouren

    MINÉRAL 89

    Minéral 89 Ogen: Revitaliseert en versterkt de oogcontouren

    Oogcontour crème

    Jouw dagelijkse versterking voor een frissere blik.

  • go to top

    Skinconsult

    HUIDVEROUDERING ALGORITME ONTWIKKELD MET DERMATOLOGEN

    1 minuut
    om jouw huid
    te analyseren

    Neem een selfie

    Vul je huidprofiel in

    Ontdek jouw persoonlijke huidverzorgings
    advies

    v_woman.jpg
    Fijne lijntjesJouw sterke punten
    Rimpels van
    de oogzone
    Jouw prioriteit
    Verminderde
    stevigheid

    Ontdek
    skinconsultai