DE 9 BESTE NATUURLIJKE MIDDELEN TEGEN DE OVERGANG EN OPVLIEGERS

Bewandelt u het liefst de natuurlijke route? Moeder Aarde heeft ons veel te bieden – zo ook tijdens de overgang.

Bewandelt u het liefst de natuurlijke route? Moeder Aarde heeft ons veel te bieden – zo ook tijdens de overgang. De sleutel tot het vinden van de juist natuurlijke oplossingen? Kies voor kruiden en natuurlijke supplementen met kwaliteiten die in oestrogeen worden gevonden. Deze zogenaamde ‘vrouwelijke hormonen’ gaan er tijdens de overgang namelijk op achteruit. Juist die specifieke aanvullingen op uw voedingspatroon kunnen worden ingezet om bekende symptomen zoals stemmingswisselingen en paniekaanvallen te temperen. Uw mentale gezondheid, die telt ook mee. Tijdens de overgang kunnen vrouwen ook op dit vlak klachten ondervinden. Vergeet hierbij niet om uw slaappatroon en andere symptomen, zoals een doffe huid en vermoeidheid, onder de loep te nemen. Goede kandidaten uit de plantenwereld: fenegriek, lijnzaad, zwarte cohosh-wortel, dong quai, kuisboombes, rode klaver, ginseng, rhodolia (ook wel rozewortel genoemd) en teunisbloemolie.Maak hiervan bijvoorbeeld een kruidenthee, aangenaam en hartverwarmend tijdens de overgang.

MIDDEL 1: FENEGRIEK

Tip van voedingstherapeut Sandra Greenbank: neem fenegriek om opvliegers te voorkomen. Volgens onderzoek brengt een dagelijkse dosis fenegriek nachtzweten terug tot maar liefst 57%, in vergelijking tot de placebogroep. Hiernaast bleek het te helpen bij stemmingswisselingen, insomnia en hoofdpijn.

MIDDEL 2: ZWARTE COHOSH

Native Americanshebben twee eeuwen geleden al ontdekt dat de wortel van de Zwarte Cohosh-plant (Actaea racemosa) helpt bij menstruatiekrampen en symptomen tijdens de overgang, waaronder opvliegers, stemmingswisselingen en slaapproblemen. Tijd om de proef op de som te nemen?

MIDDEL 3: DONG QUAI

Met de bijnaam ‘vrouwelijke Ginseng’ is Dong Quai een geurige plant met kleine witte bloemetjes, die familie is van de wortel- en selderijfamilie. In China, Korea en Japan gebruiken ze dit kruidenmedicijn al 2000 jaar om het immuunsysteem te reguleren en de bloedstroom een boost te geven. Hiernaast biedt het soelaas bij een droge en doffe huid en bij het opheffen van kramp.

MIDDEL 4: KUISBOOMBES

Ook wel bekend als Monnikspeper, is dit plantenextract populair bij de behandeling van PMS-klachten waaronder irritatiegevoeligheid en angststoornissen.

MIDDEL 5: RODE KLAVER VOOR DE OVERGANG

Dit extract zou u ook kunnen vinden onder de noemer: klaverblad, een overblijvend kruid uit de vlinderbloemenfamilie. Het aftreksel hiervan is een goede natuurlijke bron van isoflavonenmoleculen. Bekende producten uit de drogisterij-schappen zijn onder meer Promensil en Menoflavon, aanbevolen bij de behandeling van de overgang alsook astmatische verschijnselen. Veel mensen in de overgang hebben bijvoorbeeld een positieve ervaring met rode klaver door er een kopje thee van te trekken.

MIDDEL 6: RHODOLIA VOOR DE OVERGANG

Rhodiola roseais een kruidsoort dat veelvuldig wordt ingezet om vermoeidheid te verslaan. Hiernaast vermindert het stress-gerelateerde symptomen. Veel mensen in de overgang ervaren bijvoorbeeld meer energie door het nemen van een rhodiola-supplement.

MIDDEL 7: GINSENG

Tijdens de overgang nemen hormonen zoals oestrogeen en progesteron-waardes toe, wat de slaap kan aantasten. Ginseng helpt het lichaam zich aan te passen aan stress en kalmeert daarom de geest. Het helpt hiernaast slaappatronen herstellen. Verder biedt Ginseng serotonine en dopamine ofwel ‘feel good’-chemicaliën voor het brein. Daar klaart uw stemming direct van op.

MIDDEL 8: TEUNISBLOEM

Een kruidachtige bloeiende plant, die van origine uit Amerika komt. Het maakt onderdeel uit van de Onagraceae-familie. Het staat ook bekend alsSundrops, die vaak worden aangeraden om gevoelige borsten en opvliegers te verminderen. Het is ook een bron van vetzuren. Teunisbloem ondersteunt hiernaast bij endometriose, reumatoïde artritis en diabetische neuropathie.

MIDDEL 9: LIJNZAAD

‘Een belangrijke bron van vezels, die ook voorzien is van lignanen welke bijzonder sterke fyto-oestrogenen vormen’, aldus voedingsdeskundige Sandra Greenbank. Ze voegt hieraan toe: ‘Om het meeste uit lijnzaad te halen, moeten ze worden fijngemalen en geweekt voor het eten totdat ze een bijna gel-achtige structuur hebben.’ (ongeveer tien minuten of u kunt ze een nachtje laten weken)

MEER OVER EEN GEZONDE VOEDING

Voeding speelt een belangrijke rol tijdens de overgang, zeker als u goed in uw vel wil blijven zitten. Naast gezond en regelmatig eten (geen maaltijden overslaan) waarbij u vooral veel antioxidanten (zoals blauwe bessen), Omega-3 vetzuren (wilde, vette vis –liefst biologisch), planten (‘eet de regenboog’ is hier het devies, van feloranje wortel rijk aan bètacaroteen tot groene bladgroenten) en vezels (voor een goede stoelgang) opschept, kunnen bepaalde kruiden helpen de overgang te versoepelen. Een ginseng supplement, bijvoorbeeld, of teunisbloemolie. Er is een hele lijst aan voedingsmiddelen die tijdens de overgang juist erg bevorderlijk zijn voor de algehele gesteldheid. Het is ook slim om bepaalde voedingsmiddelen tijdens de overgang juist te vermijden voor optimale gezondheid.

HUID DIAGNOSE

MOGELIJK GEMAAKT DOOR SKINCONSULT AI

BEPAAL UW BELANGRIJKSTE HUIDBEHOEFTEN

START DE DIAGNOSE