NIEUW Door het bezoeken van deze site aanvaardt u het gebruik van cookies die het mogelijk maken advertenties op maat aan te bieden, bezoek statistieken bij te houden en het delen van informatie op sociale media te vergemakkelijken. Voor meer informatie en voor de mogelijkheid om het gebruik van cookies uit te schakelen, klik hier

Sluiten

OK

OKCancel

Thank you

Close

Wat is de oorzaak van een slappe huid en wat kun je hieraan doen?

Naarmate we ouder worden krijgen we er allemaal mee te maken: een slapper wordende huid. Dit geldt zowel voor het gezicht als de rest van het lichaam. In de loop der jaren neemt de elasticiteit van de huid af waarmee het natuurlijke verouderingsproces van de huid zijn intrede doet. Hoe snel dit proces verloopt is afhankelijk van genetische factoren (20%) en daarnaast zijn andere factoren in je levensstijl (80%) bepalend voor de mate van veroudering en verslapping van je huid.

Een slappe huid: veroorzaakt door minder collageen en externe factoren

Collageen is een vezel die zorgt voor versteviging van het bindweefsel in onze huid. Naarmate je ouder wordt neemt de hoeveelheid collageenvezels  af en daarmee worden het bindweefsel en de spieren slapper. Dit zorgt voor verslapping van de huid en het ontstaan van rimpels. Vanaf je 25e levensjaar treedt deze natuurlijke verandering op; je huid breekt meer collageenvezels af dan dat het aanmaakt. Er zijn echter factoren die dit proces kunnen vertragen, maar ook veel factoren die een negatieve invloed hebben op dit proces. We noemen de grootste factoren die van invloed zijn op een slappe huid.

1. Voeding

Gezonde voeding is één van de beste manieren om de huid strak en stevig te houden. Er zijn bestanddelen zoals selenium die kunnen helpen de huid elastisch te houden. Dit spoorelement bevindt zich in voedingsmiddelen zoals vis, noten, schaaldieren en graanproducten. Daarnaast is uiteraard het tot je nemen van genoeg vitaminen van groot belang. Vitamine A (lever, vis, melkproducten), C (citrusvruchten) en E (noten en zaden) dragen bij aan een gezond uitziende en stevige huid. Heb je veel last van stress dan is het ook aan te raden om vitamine B (brood, bonen) tot je te nemen. Lees hier meer tips voor gezonde recepten die bijdragen aan een jong uitziende huid. Vermijd daarnaast zoveel mogelijk (geraffineerde) suikers in je voeding. Bepaalde suikers kunnen als het ware blijven plakken aan eiwitten, zoals collageen en deze daarmee beschadigen en in hun functie verstoren. Hierdoor kan de huid uiteindelijk minder elastisch worden, waardoor er eerder rimpels kunnen ontstaan. Deze reactie tussen suikers en eiwitten noemt men glycatie. Naast gezond eten is voldoende drinken ook erg belangrijk. Minimaal 1,5 liter water per dag draagt bij aan een goede hydratatie van de huid.

2. UV-straling

Zoals we al eerder noemden is de afbraak van collageen een belangrijke oorzaak voor een slappe huid. UV-straling zorgt ervoor dat deze afbraak wordt gestimuleerd en nieuwe aanmaak van collageen wordt afgeremd. Pas daarom goed op met zonnen! Mocht je de zon in gaan, gebruik dan een passende zonnecrème om je te beschermen tegen de schadelijke UV-straling.

3. Roken

We weten allemaal dat roken slecht is voor de gezondheid. Wat veel mensen niet weten is dat sigarettenrook een zeer negatief effect heeft op de huid. De giftige stoffen in sigarettenrook hebben onder andere de volgende effecten: dunner wordende en slappe huid van het gezicht, toename van rimpels op het voorhoofd, couperose, gele teint, mee-eters en kaalheid.

4. Beweging

Lichaamsbeweging heeft een positieve invloed op je lichaam en daarmee ook de conditie van je huid. Voldoende lichaamsbeweging bevordert de sterkte en stevigheid van onze spieren, wat een positief effect heeft op onze huid. Getrainde spieren geven onze huid meer ondersteuning, waardoor de huid steviger om ons lichaam zit gespannen. Daarnaast zorgt zweten ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Deze afvalstoffen kunnen zich ophopen, wat kan leiden tot mee-eters en vlekken. Ook neemt de bloedtoevoer naar de huid toe, waardoor de zweetkleren beter gaan werken en je meer afvalstoffen kwijtraakt.

5. Stress

Als je te maken hebt met veel stress heeft dit vaak zichtbaar invloed op je huid en versnelt dit de dagelijkse huidveroudering. De huid kan er dof uit gaan zien en door stresshormonen wordt er extra talg aangemaakt wat kan leiden tot pukkels en mee-eters. Ook kan stress zorgen voor een verslechterde nachtrust, wat direct zichtbaar is op je gezichtshuid. Je huid krijgt door onvoldoende slaap te weinig tijd om zich te herstellen, wat leidt tot een droge en slapper wordende huid die gepaard gaat met donkere kringen onder de ogen.

6. Verkleining van de schedel

Net als de rest van onze botten in het lichaam, neemt ook de botmassa van onze  schedel af naarmate we ouder worden. Dit zorgt ervoor dat onze wangen en slapen wat invallen en onze kaaklijn verslapt. Ook verliest het gezicht aan vet en spiermassa, wat voor ruimte zorgt en de huid losser om het gezicht gaat zitten.

Een slappe huid verstevigen met goede huidverzorging

Naast een gezonde levensstijl met voldoende beweging is een goede huidverzorging van groot belang in de strijd tegen een slapper wordende huid. Vichy heeft hiervoor verschillende productlijnen ontwikkeld, die de natuurlijke huidveroudering verminderen en je huid hierbij de juiste ondersteuning bieden. Liftactiv pakt rimpels en het eerste verlies van stevigheid van je huid aan. Het bevat Rhamnose wat in de farmacologie bekend staat vanwege zijn kalmerende eigenschappen. Daarnaast zorgt Ideal body voor versteviging van de huid op de rest van het lichaam.
De
menopauze zorgt voor hormonale veranderingen die gepaard gaan met een droger wordende en slappere huid. Neovadiol gaat de strijd aan met deze tekenen en helpt de productie van nieuwe huidcellen bevorderen, wat resulteert in een strakkere huid.

De oplossing van Vichy

Meest gelezen

Lichaam

Massage – het geheime wapen tegen cellulite

Cellulite treft vrouwen van alle soorten en maten. Laat die sinaasappelhuid voorgoed verdwijnen met behulp van massage – verzorg jouw lichaam op een ontspannende manier! Voor eens en voor altijd af van cellulite met deze tips van fysiotherapeut Gil Amsallem, schrijver van een boek over zelfmassage.

lees het artikel

Lichaam

Hoe kies je de juiste deodorant?

Anti-transpirant of deodorant… spray, stick, hydraterende roller of poederspray… Het klinkt allemaal goed, maar welke kies je? Onze experts laten hun licht schijnen over deze vraag, zodat u kunt beslissen.

lees het artikel

go to top