getGeoIPCountryCode = US SiteAppCode = NL Test : 'NL/US'

OK

OKAnnuleren

Bedankt

Sluiten

Welke supplementen te nemen tijdens de overgang?

  • favoriet

Het is soms bijna onmogelijk om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen via uw voeding. In het wilde weg supplementen slikken? Dat is ook niet zozeer de oplossing. Tijdens de overgang komt er zoveel op uw bord (letterlijk en figuurlijk, ja) dat het belangrijk is om het kaf van het koren te scheiden. Zorg goed voor uzelf en bereid u voor. Welke supplementen zijn nu echt belangrijk om in te investeren? Dit zijn de essentials, volgens Vichy’s huidexpert Agnieszka Szmurlo. Lees hier het precieze wat, waarom en hoe vaak rondom supplementen.

Acupunctuur voor het gezicht of kruidentonics en adaptogenen voor in uw ochtendthee, met mysterieuze namen zoals ashwaganda. Duizelt het u al? Het is ineens populair in beauty en wellness. Volgens onderzoek gebruiken ongeveer 40-75% van vrouwen in de overgang weliswaar aanvullende of alternatieve medicijnen [8]. Denk: de inname van kruiden in de vorm van voorgemaakte mixjes, dieetsupplementen, meditatie, acupunctuur en massages [1]. Een uitgebreide massage op zijn tijd, bij een healer bij wie u zich vertrouwd voelt, is altijd welkom. Maar maakt dit nu echt het verschil? Vooral supplementen zijn volgens kenners van belang, die de laatste jaren ook enorm in populariteit zijn gestegen. Geen wonder, want supplementen kunnen de symptomen van de overgang verlichten. Alleen, kies wel voor formules die daadwerkelijk effectief zijn.

Supplementen voor sterke botten tijdens de overgang

‘U staat er niet alleen voor! Zo 40-75% van de vrouwen in de overgang gebruiken aanvullende en alternatieve medicijnen – van acupunctuur tot kruidenmixjes’

Kortom, welke supplementen kunt u nu het beste nemen tijdens de overgang? In deze levensfase heeft u vooral een hoger risico op osteoporose. Terwijl u het bottenstelsel natuurlijk zo sterk mogelijk wil houden. Gemiddeld lijden vrouwen in de overgang 2 - 3% botverlies tijdens de eerste jaren en nog eens 0.5 – 1% hierna [9]. Hier tijdig op inspelen is cruciaal. Calcium en Vitamine D zijn twee bijzonder belangrijke supplementen die van invloed zijn op botgezondheid. Bent u ouder dan 50 jaar? Dan wordt aanbevolen om een goed calcium- ( ≥1000 mg/dag) en vitamine D-supplement (800 IU/dag (20μg) te slikken [2].

Feitjes en statistieken

Tijdens de overgang lijden vrouwen doorgaans 2 - 3% botverlies tijdens de eerste jaren en hierna nog eens 0.5 - 1%. Herpak uw kracht door calcium en vitamine D bij te slikken!

Supplementen voor een zakkende huid tijdens de overgang

Nog zo’n minder aangename verandering tijdens de overgang: uw eens zo stevige huid begint wat te zakken. De groep supplementen die u hierbij kan helpen zijn flavonoïden (polyfenolen) waaronder fyto-oestrogeen. Het kan de tekenen van veroudering zomaar vertragen. Met fyto-oestrogeen bent u misschien niet zo bekend, maar het behoort tot een plantensamenstelling die een soortgelijk effect heeft in het lichaam als oestrogeen. Extra inname hiervan heeft een positief effect op de serumlipiden, ofwel vetzuren in de huid. Dit zorgt voor een volle huiduitstraling. Fyto-oestrogenen zijn bovendien bevorderlijk voor uw algehele gezondheid. Ze verminderen het risico op hart- en vaatzieken, ze sporen de spijsvertering aan, ze ondersteunen het botweefsel, de slijmvliezen, de huid en ze verlichten zelfs symptomen van de postmenopauze (vlak voor de overgang) op effectieve wijze [3,4]. Er is ook bewijs dat genisteïne-rijke supplementen van isoflavonen (op basis van soja) opvliegers verlichten [5]. Tijd om deze in te slaan.

Supplementen voor mentale gezondheid tijdens de overgang

‘Opvliegers, depressieve gevoelens en hart- en vaataandoeningen zijn veelgenoemde problemen onder vrouwen in de overgang, maar Omega-3 vetzuren bieden hierbij uitkomst’

Wat vaker wilde zalm eten om Omega-3 binnen te krijgen? Waarom niet, er zijn tal van heerlijke recepten voorhanden. Maar wist u dat teunisbloem ook bijzonder rijk is aan omega-3 essentiële vetzuren én gamma-linoleenzuur (GLA)? Teunisbloem is onder meer te vinden in olie-vorm. Het is een bloeiende plant die zelfs wordt aangemerkt als redder-in-nood bij opvliegers tijdens de overgang [6]. Een betrouwbare bron van Omega-3 vetzuren zijn dus afkomstig uit vette vis, maar ook verkrijgbaar van plantaardige aard. Deze groep supplementen beschermt het hart- en vaatsysteem van vrouwen in de overgang. Het kan hiernaast het risico op depressie en ontwikkelen van borstkanker verminderen. Absoluut een aanrader [1].


Supplementen tegen haarverlies tijdens de overgang

Nog zo’n symptoom van de overgang: haarverlies. Vaak raden dermatologen in dit geval aan om naast uw voeding extra supplementen in te nemen, voorzien van Zn, Cu, Fe (speciaal voor vegetariërs), vitamines A, D, E, niacine, B12 en biotine. Doorgaans zijn deze te vinden in vitamine B-complex [7].

Ter opsomming, dit zijn de beste supplementen om te nemen tijdens de overgang:

- Calcium
- Vitamine D
- Flavonoïden
- Omega-3 vetzuren
- Multivitamines, met name vitamine B-complex

[1]. Brończyk-Puzoń A, Piecha D, Koszowska A, Kulik-Kupka K, Zubelewicz-Szkodzińska B. Rola wybranychskładników odżywczych diety u kobiet w okresie naturalnej menopauzy – przegląd piśmiennictwa. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2016, Tom 22, Nr 2
[2]. Rizzoli, R., Bischoff-Ferrari, H., Dawson-Hughes, B., & Weaver, C. (2014). Nutrition and Bone Health in Women after the Menopause. Women’s Health, 10(6), 599–608. doi:10.2217/whe.14.40
[3]. Bojarowicz H, Dźwigulska P. Dietary supplements. Part II. Selected components of dietary supplements and their application. Hygeia Public Health 2012, 47(4): 433-441
[4]. Eden, J. A. (2012). Phytoestrogens for menopausal symptoms: A review. Maturitas, 72(2), 157–159.
[5]. Messina, M. (2014). Soy foods, isoflavones, and the health of postmenopausal women. The American Journal of Clinical Nutrition, 100(suppl_1), 423S–430S.
[6]. Taylor, M. (2015). Complementary and Alternative Approaches to Menopause. Endocrinology and Metabolism Clinics of North America, 44(3), 619–648.
[7]. Goluch-Koniuszy Z. Nutrition of women with hair loss problem during the period of menopause. Prz Menopauzalny. 2016 Mar; 15(1): 56–61.
(8). Hill-Sakurai LE, Muller J, Thom DH. Complementary and Alternative Medicine for Menopause: A Qualitative Analysis of Women’s Decision Making. J Gen Intern Med. 2008; 23(5): 619–622.
(9). Burger H, Boulet M. A Portrait of the Menopause. The Parthenon Publishing Group Ltd, Casterton Hall, Carnforth, Lancashire, UK (1991).

Meest gelezen

go to top