OK

OK Annuleren

Bedankt

Sluiten
Previous

Welk dieet moet ik volgen na de bevalling?

Previous

Welk dieet moet ik volgen na de bevalling?

Postpartum haaruitval, waarschijnlijk niet bepaald het cadeau dat je in gedachte had na je bevalling. Plukken haar in je borstel, in het doucheputje, op je kussen. Het kan voor een moment van paniek zorgen, maar gelukkig is dit type haaruitval doorgaans veel minder erg dan je misschien denkt. Het wordt ook wel telogeen effluvium genoemd. Telogeen effluvium klinkt als een ingewikkelde term, maar het staat voor tijdelijk haaruitval. Dit is meestal het geval bij vrouwen, nadat ze hun kind ter wereld hebben gebracht. Wie weet heb je tijdens je zwangerschap net een volle bos haar verkregen. Die staat van je haar is dankzij hormonen ook tijdelijk en na de bevalling balanceert je lichaam zich weer uit met extra haaruitval. Het is wat dat betreft helaas geven en nemen. Vitaminen tegen haaruitval en voeding kunnen hierbij helpen. In dit artikel leggen we uit wat de oorzaken kunnen zijn van dit haaruitval bij vrouwen en hoe een specifiek soort ‘haaruitval dieet’ je voorheen volle, glanzende bos kan herstellen.

Telogeen effluvium - Haarverlies na de bevalling komt vaak voor

Hoe dat nu zit met haaruitval bij vrouwen: tijdens de zwangerschap voorkomen de gigantische hoeveelheden oestrogeen geproduceerd door het lichaam dat je haar overschakelt naar de telogene fase. Daarom zit het haar ‘opgesloten’ in de anagene (groei) fase, waardoor het er voller en beter uitziet. Nadat een zwangere vrouw haar kind ter wereld heeft gebracht, ontstaat een hormonale uitbalancering met als gevolg een afname in oestrogeenwaardes. Hierdoor ontstaat er zo’n grote telogene fase-omschakeling dat er ineens heel veel haaruitval ontstaat binnen twee, drie maanden na de bevalling. Je bent niet de enige; dit fenomeen komt bij grofweg 90% van de moeders voor. Dit postpartum haaruitval, zoals het wordt genoemd, kan meerdere maanden aanhouden en het is een van de voornaamste redenen waarom vrouwen hun haar verliezen. Toch hoeft het je geen grote zorgen te baren, want het is volstrekt normaal en dus tijdelijk.

Dieet kan een van de oorzaken van haarverlies zijn

De voornaamste oorzaak van postpartum haarverlies is hormonen. Tegelijkertijd zijn er ook andere factoren die veel worden geassocieerd met de bevalling, waaronder stress, slaaptekort en een ander dieet, die haaruitval kunnen veroorzaken of verergeren. Inderdaad, je dieet speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van je haar want het voorziet je van alle elementen (proteïnen, vitaminen en mineralen) die essentieel zijn voor gezonde haargroei. Dit is de reden dat een ongebalanceerd en streng dieet, waar veel moeders voor kiezen na hun bevalling voor extra gewichtsverlies, kan leiden tot vitaminetekorten enpostpartum haarverlies kan uitlokken.

Het beste dieet om haaruitval tegen te gaan

In de meeste gevallen begint haar weer op normale wijze te groeien circa 6 tot 8 maanden na het einde van de zwangerschap. Daarom is een medische behandeling voor deze postpartum haaruitval doorgaans niet nodig. Het aanpassen van je dieet kan dit type haarverlies wel vertragen. Voor optimale resultaten wil je het liefst snacken (van zoetigheden en taartjes, bijvoorbeeld) vermijden en een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon volgen – zeker als je nog wat gewicht kwijt wil na je zwangerschap. De volgende voedingsstoffen dienen te worden geconsumeerd in voldoende hoeveelheden:

  • Proteïnen (denk aan vis, vlees, eieren en peulvruchten);
  • Koolhydraten (ontbijtgranen en meergranen);
  • Vetten (bijvoorbeeld olijfolie);
  • IJzer (een rijke bron is onder meer rood vlees en sommige vissoorten).

Vitaminen tegen haaruitval na de zwangerschap

Onder de vitaminen, essentieel voor gezond haar, zijn vooral B-vitaminen van belang. Houd het volgende lijstje in gedachten:

  • Vitamine B3: geeft een boost aan de bloedcirculatie bij de haarwortels. Het kan gevonden worden in amandelen, champignons, asperges, avocado’s, tuinbonen, zwarte radijs, peterselie en boerenkool ofwel kale;
  • Vitamine B5 (of pantotheenzuur): stimuleert de haargroei. Het komt voor in knolselderij, bloemkool, hazelnoten en walnoten, knoflook en avocado's;
  • Vitamine B6: versterkt de werking van de andere vitamines en helpt de haarvezel te versterken. Het zit in gevogelte, gedroogde bananen, zonnebloempitten, kool, spinazie en tomaten;
  • Vitamine B8: reguleert de talgproductie van de hoofdhuid. Het zit in biergist, champignons, peulvruchten, boerenkool, amandelen, tomaten en kiemzaadjes;
  • Vitamine B12: stimuleert de vernieuwing van de haarzakjes. Het komt voor in vlees, slachtafval, vis, gevogelte en spirulina-algen.
Vitamine D zou ook een goede postpartum haarverlies-vitamine kunnen zijn. Je kunt dit terugvinden in levertraan, vette vis, eieren en zuivelproducten.  Blijf je last houden van enorm veel haaruitval terwijl je wel een gezond, uitgebalanceerd dieet volgt? Dan wordt het aanbevolen om vooral de dokter te bezoeken. Hij of zij zou voedingssupplementen of andere behandelingen kunnen voorschrijven, afgestemd op jouw type postpartum haaruitval.

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6709511/ https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01291607/document https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30547302 https://eurekasante.vidal.fr/maladies/peau-cheveux-ongles/chute-cheveux-alopecie.html?pb=complements-alimentaires

//Bijschrift beeld Een gezond, uitgebalanceerd dieet rijk aan B-vitaminen en ijzer kan postpartum haarverlies vertragen en beperken.

Haarverlies na de bevalling komt vaak voor. Het heet telogene effluvium en is omkeerbaar. Een dieet dat een goede haargezondheid bevordert, kan het fenomeen helpen beperken.

HUB_CONTENT_DHSC_CONTENT_15_What_diet_to_adopt_after_delivery.jpg