NIEUW Door het bezoeken van deze site aanvaardt u het gebruik van cookies die het mogelijk maken advertenties op maat aan te bieden, bezoek statistieken bij te houden en het delen van informatie op sociale media te vergemakkelijken. Voor meer informatie en voor de mogelijkheid om het gebruik van cookies uit te schakelen, klik hier

Sluiten

OK

OKCancel

Amandelen, een must-have voor een natuurlijke, glanzende huid

Almonds the all-natural shortcut to glowing skin

Met een productie van 1,24 miljoen ton per jaar, zijn amandelen één van de belangrijkste en populairste voedingsproducten als het op een gezonde huid aan komt. Maar het is niet altijd even duidelijk wat wel of niet waar is over amandelen. Wij vroegen aan voedingsdeskundige Raphaël Gruman en dermatoloog Nina Roos hoe wij meer kunnen doen met deze superfood en wat voor specifieke voordelen amandelen voor je huid hebben.

Hoe amandelen helpen je huid gehydrateerd te houden

Dermatoloog Dr. Nina Roos legt uit hoe amandelen aan hun reputatie komen dat ze bijdragen aan een stralende en gezonde huid. Het hoge gehalte aan anti-oxidanten in amandelen helpen bij de hydratatie van de huid. Ze helpen het natuurlijke vermogen van de epidermale cellen versterken om vocht vast te houden. Oftewel, de huid helpt ook de buitenste laag cellen beschermen tegen negatieve effecten zoals teveel zon, beschadigingen en luchtvervuiling. Zoals veel andere noten, bevatten amandelen van nature biotine (ook wel bekend als vitamine B8). Deze stof staat bekend om haar keratine productie stimulerende eigenschappen.  Keratine is essentieel voor een gezonde huid, maar bijvoorbeeld ook goed voor nagels en haar. Als je dof haar of vlekkerige nagels hebt, dan raadt Nina aan om voedsel te eten dat rijk is aan vitamine E. Plaatselijk wat vitamine E olie aanbrengen kan ook goed helpen. Een goed excuus om jezelf weer eens te verwennen.

Help je huid, haar en nagels gezond houden met deze geweldige snack

Amandelen zijn rijk aan vezels en vitamine E en zijn een ideale snack voor als ons bloedsuikergehalte rond 4 uur zijn dieptepunt bereikt. Maar pas op, neem niet de gezouten of gesuikerde variant (dit geldt ook voor pecannoten, pinda’s en cashewnoten). Volgens voedingsdeskundige Raphaël Gruman moeten we ons richten op de pure amandel als wij huid, haar en nagels gezond willen hebben. Geroosterde amandelen kunnen bijna overal bij gebruikt worden, zoals met yoghurt of in een salade, maar het is bijvoorbeeld ook lekker bij kip of vis. Bovendien zijn ze een goed alternatief voor zoutjes of pinda’s als je met vrienden afspreekt. Raphaël adviseert om chips en zoutjes in te ruilen voor een schaaltje amandelen of een andere soort noot die goed is voor je huid, zoals walnoten, pecannoten en paranoten. Knapperig, smakelijk en vol met goede stoffen, een handjevol amandelen (ongeveer 15 nootjes) zijn een perfecte manier om de honger te stillen zonder teveel suikerige snacks te eten die hun tol eisen rond onze taille. Uiteindelijk zijn er natuurlijk veel ergere dingen dan studentenhaver om aan verslaafd te raken.

De oplossing van Vichy

Meest gelezen

go to top