getGeoIPCountryCode = US SiteAppCode = NL Test : 'NL/US'

OK

OKAnnuleren

Bedankt

Sluiten

De overgang en collageenverlies: waarom wordt mijn huid slapper?

  • favoriet

De tijden dat u twintig was liggen achter u, maar daar is niks mis mee want een betere versie van uzelf is opgestaan: zelfvertrouwd, met zelfkennis, van alles meegemaakt, bereikt en geleerd. Angelina Jolie (43) vertelde in een interview dat ze ‘eigenlijk blij is in de overgang te zitten’. Ze licht toe: ‘Ik voel me ouder en ik voel me hier zeker bij. Gelukkig dat ik volwassen ben. Ik moet er niet aan denken weer piepjong te zijn.’ Zou u nog terug willen? Vast niet, hoewel de huid in aanloop naar en tijdens de overgang inderdaad wat begint te zakken. Voordat u weliswaar een chirurgische ingreep overweegt: er zijn talloze (meer zachtaardige) opties beschikbaar waarmee u uw huid een handje helpt.

Oorzaken van een slappe huid tijdens de overgang

‘Tijdens de eerste vijf jaar van de overgang verliest u 30% collageen’

Wat is eigenlijk de reden dat uw huid wat verzakt tijdens de overgang, vraagt u zich misschien af? De grote boosdoener: het snelle slinken van collageen in de huid tijdens deze periode. Zomaar 30% gedurende de eerste vijf jaar en nog eens 20% de twintig jaar daarna. We horen u denken: mooi klaar mee. Het is inderdaad even door de zure appel heen bijten, maar er zijn manieren om dat collageenverlies slim op te vangen. Wij zouden zeggen: focus op de komende twintig jaar. Vast de mooiste van uw leven.

Consequenties van collageenverlies op uw huid

‘Wellnessgoeroe en actrice Gwyneth Paltrow (46) zweert bij wat collageenpoeder door haar ochtendsmoothie’

Collageen is beslist een ‘buzzwoord’ in beautyland. Zo gooit wellness-kenner en actrice Gwyneth Paltrow (46) elke ochtend wat collageenpoeder door haar smoothie, thee of koffie. Al predikt zij tijdens haar ‘detoxdagen’ liever geen koffie, maar bijvoorbeeld paardenbloemthee die wat steviger van smaak is. Enfin, wat doet afname in collageen nu eigenlijk met uw huid? De huid verliest zijn stevigheid en lijntjes verschijnen uit het niets. Werd u ooit nog vrolijk van die speelse lach- en fronslijntjes, nu worden ze toch een stuk dieper en blijven ze permanent in wang en voorhoofd staan. Het neuspuntje kan ook iets verzakken, de oogzone verdiepen en poriën worden groter. Dat klinkt en voelt als een aanslag op uw gezicht, maar laten we eerst de redenen uitlichten.

Huidlagen die worden aangetast door de overgang

Al deze klinische veranderingen onder vrouwen na de overgang (link) hebben te maken met de huidveroudering van drie verschillende lagen van het gezicht; epidermis, dermis en hypodermis. Verval en droogte versus vetophopingen zijn de voornaamste tekenen van dit niet al te prettige, maar wel doodnormale proces.

‘Ziet uw gezicht er wat vermoeider uit tijdens de overgang? Tijd om stappen in lifestyle te ondernemen’

Atrofie, ofwel verval, komt door een aanzienlijke afname van de dikte van het huidweefsel. Alles dat leidt tot deze afname kan ook de communicatie en vitamine-uitwisselingen tussen de epidermis en de dermis aantasten. Hierdoor wordt het een uitdaging voor de huid om diens magische eigenschappen (zoals snelle cel-vernieuwing) te behouden. De afbraak van hyaluronzuur in de dermis wordt hiernaast langzamerhand zichtbaar. Alsook een droge en ruwe huid wegens minder talgafscheiding, verlies van elasticiteit, verminderde capaciteit om vocht vast te houden – wat ook kan leiden tot een slappere huid.

In een notendop: uw gezicht kan er wat anders uit gaan zien. Wat vermoeider, wellicht? Dit kan zeker iets doen met uw zelfvertrouwen. Dus, laten we dit zoveel mogelijk voorkomen op de best mogelijke manier:
1. Stop met roken en het drinken van alcohol.
2. Kies een goede dagelijkse verzorgingsroutine, speciaal bedoeld voor een pre- en post-overgangshuid. Boek een afspraak bij de dermatoloog en pak er fijne dag- en nachtverzorging bij voor een doelgerichte oplossing voor een huid die slapper begint te worden. Plus, niet vergeten: een hoge SPF die u regelmatig opnieuw aanbrengt en die waterbestendig is.
3. Maak uzelf een gezond, uitgebalanceerd dieet eigen.
4. Zorg voor dagelijkse lichaamsbeweging.

Meest gelezen

go to top