OK

OK Annuleren

Bedankt

Sluiten

Wat te doen tegen dunner wordend haar en haaruitval in de overgang?

Artikelen Vichy Haircare

De overgang kan al een stressvolle levensfase zijn, laat staan wanneer je ook ineens bossen haar verliest of dat je altijd zo glanzende haar ineens stroachtig aanvoelt of afbreekt. Wat gebeurt er allemaal in je lichaam? Het voelt soms nog als in het duister tasten, maar gelukkig weten we meer en meer over de menopauze (die bij vrouwen rondom het 50elevensjaar optreedt) en hoe hiermee om te gaan.
 
In het leeuwendeel van de gevallen bepalen veranderende hormonen hoeveel haar je verliest of behoudt. Denk hierbij aan: zwangerschap, de anticonceptiepil, perimenopauze én menopauze, ofwel de overgang. Terwijl zaken zoals stress en dieet ook een significante rol spelen. Haaruitval, naast tal van andere klachten zoals opvliegers, kan voor veel vrouwen een van de symptomen van de overgang zijn. Zie hier tips om de gevolgen te beperken.

Symptomen van haaruitval tijdens de menopauze en overgang

Van dag tot dag zie je er misschien niet zoveel van, maar ineens kijk je in de spiegel en is het zichtbaar: na verloop van tijd is je haar enorm veranderd. Hoewel 50 de gemiddelde leeftijd is waarop vrouwen aan de overgang beginnen, kunnen de effecten van de menopauze al eerder voelbaar zijn. Rondom de overgang kun je bijvoorbeeld de volgende tekenen zien aan je haar:  

- Je paardenstaart is dunner; 
- Je haar groeit minder lang dan voorheen; 
- Je haarscheiding lijkt breder; 
- Je hoofdhuid is meer zichtbaar rondom de kroon van je hoofd; 
- Je haar trekt zich terug bij het voorhoofd;
- Je frontale haarlijn heeft minder volume; 
- Je haar heeft minder dikte (volume) en lengte van elke haarstreng.

Wat veroorzaakt haaruitval?

De groei van ons mensenhaar wordt onder meer geregeld door bepaalde hormonen, waaronder oestrogenen. Deze vrouwelijke hormonen stimuleren de groei van het haar en helpen de haarzakjes beschermen. Heeft de menopauze eenmaal zijn intrede gedaan dan verdwijnen de hormoonschommelingen door de menstruatie en daalt de oestrogeenproductie drastisch. Met als gevolg: lokken die een stuk minder hard groeien dan voorheen in je jongere jaren.

Is haaruitval tijdens de overgang tijdelijk?

Het goede nieuws: de symptomen van de menopauze (van opvliegers tot stemmingswisselingen en daar is ‘ie, haaruitval) zwakken naarmate de tijd verstrijkt af. Hetzelfde geldt voor het verliezen van je dierbare lokken. Op je hoofd, maar ook die bij bijvoorbeeld je wenkbrauwen. Haarverlies dat optreedt wegens de overgang (je huisarts kan hier uitsluitsel over geven middels een simpele check van je hormoonwaardes) is doorgaans dus tijdelijk. Bovendien is er een en ander dat je kunt doen om de effecten te temperen.

5 tips tegen haaruitval en dunner wordend haar

Om het dalen van de oestrogeenproductie – een duidelijk kenmerk van de overgang – zoveel mogelijk te verhelpen als het aankomt op je haar valt er wel iets te doen. Van supplementen tot voeding en behandelingen, lees mee.

Tip 1: voeg ijzer en biotine toe

IJzer speelt een cruciale rol bij het helpen voorkomen van haaruitval. Daarbij heeft biotine de bijnaam ‘haargroeivitamine’. Eet daarom vis, noten, bonen, gevogelte, sla, tomaten en wortels. Zodat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt die de haargroei ten goede komen. Biotine is trouwens ook verkrijgbaar in supplement-vorm. Zorg wel dat je voor een kwaliteitsproduct kiest, want dit kan een groot verschil maken in het resultaat.

Tip 2: voeg Omega 3 toe

Omega 3-vetzuren, die onder meer in tonijn, makreel, lijnzaad en noten teruggevonden worden. Deze gezonde vetten helpen het haar hydrateren en hiernaast ook haargroei te bevorderen.

Tip 3: voeg gezonde kruiden toe

Bepaalde kruiden voeden het haar en/of stimuleren de bloedsomloop en de activiteit van de hoofdhuid. Dit zijn onder meer aloë vera, ginseng, lavendel en rozemarijn. Sprenkel bijvoorbeeld wat extra rozemarijn over je kipgerecht.

Tip 4: gebruik de juiste shampoos

Tijdens de overgang wordt je huid dunner, en hetzelfde geldt voor je hoofdhuid. Voor een meer gevoelige hoofdhuid, en schedel, is het belangrijk om agressieve shampoos te vermijden. Kies liever voor een milde shampoo en conditioner, die de huid tegelijkertijd goed schoonmaken waardoor een gezonde bloedcirculatie van de hoofdhuid wordt bevorderd. Breekt je haar ineens veel af? Probeer dan even te dimmen met hardvochtige haarbehandelingen, van kleuren bij de kapper tot het overmatige gebruik van een föhn of straightener.

Tip 5: kies je juiste behandelingen en ingrediënten

Er zijn ook speciale behandelingen voorhanden als je haarfollikels door de overgang ineens bijzonder fragiel worden. Vaak is het dan zaak om de vochtinhoud van je haar aan te vullen, waardoor het minder snel kan breken. Stimulerende middelen voor haarfollikels zijn bijvoorbeeld minoxidil en methyl nicotinaat. Vraag hierbij wel altijd advies aan je huisarts of dermatoloog.

​​​​​​Vichy biedt ook een anti-haaruitval treatment, de intensieve kuur Aminexil Clinical 5. Verder is stressmanagement belangrijk, want door kopzorgen kan je haar ook letterlijk uitvallen. Reden om het wat rustiger aan te doen, toch een extra wandelingetje te maken of een yogavakantie te boeken met een vriendin. Ontdek wat je nog meer kunt doen tegen haaruitval. Heb je last van de huid als gevolg van de menopauze?

Last van andere klachten?

De overgang kan allerlei veranderingen met zich meebrengen – sommigen voordelig, anderen meer uitdagend. Van opvliegers tot gewichts- en stemmingswisselingen. Vichy weet gelukkig raad.

De oplossing van Vichy

go to top